راهنمای خرید مرکز تلفن تحت شبکه IP PBX

خرید یک فناوری جدید می‌تواند ترسناک یا طاقت فرسا باشد، اما بدتر از هر چیز می‌تواند باعث سردرگمی شود؛ برای این کار باید با دنیایی از اصطلاحات و اختصارات و تمام آن توضیحات ناواضحی که بعضی فروشندگان بر سرتان می ریزند دست و پنجه نرم کنید. حتی اگر پیروز از این میدان خارج شوید، باز هم با طیفی از انتخاب های متنوع سر و کار خواهید داشت.
اما خرید سیستم تلفن VoIP قرار نیست برای شما سخت تمام شود؛ تنها کافیست قبل از اقدام برای خرید، این راهنما را به دقت مطالعه کنید.
این راهنما شامل توضیحاتی دربارهٔ موضوعات زیر می‌شود:

  • معرفی و تحلیل فناوری به کار رفته در سیستم تلفن VoIP
  • معرفی ویژگی‌های اصلی سیستم تلفن VoIP و مزایای مجهز بودن به آن
  • معرفی انواع سیستم تلفن VoIP
  • معرفی برخی کسب و کارهایی که از سیستم تلفن VoIP استفاده می کنند.
  • راهنمای خرید سیستم تلفن VoIP
  • معرفی نمونه‌هایی از سیستم تلفن VoIP به کار رفته در بعضی مشاغل با توجه به ظرفیت آن‌ها

پیش از اینکه بحث خود را دربارهٔ سیستم تلفن VoIP آغاز کنیم، بهتر است با بعضی مفاهیم و اصطلاحات رایج در این رابطه آشنا شویم. IP PBX و VoIP PBX دو اصطلاح پرکاربرد در توصیف یک سیستم تلفن است که معمولاً به جای یکدیگر نیز به کار می‌روند.

IP PBX (سرور تلفنی) به چه معناست؟

IP PBX حاصل سرواژه سازی عبارت Internet Protocol Private Branch Exchange است. با شکستن این اصطلاح به دو بخش IP و PBX درک آن برای ما آسانتر می‌شود.

Internet Protocol به چه معناست؟

IP روشی برای انتقال پکت ها در سطح شبکهٔ محلی (LAN) یا گسترده (WAN) است. اگر اصطلاح شبکهٔ گسترده یا WAN برایتان آشنا نیست، این همان چیزی است که اکثر مردم تحت عنوان اینترنت از آن یاد می‌کنند. در محیط یک سیستم تلفن VoIP، مفهوم IP در‌واقع به روشی اشاره دارد که سیستم به وسیلهٔ آن به ارسال و دریافت پکت ها می‌پردازد (خواه این پکت ها صوت باشند خواه دیتا). اصطلاح VoIP نیز از اینجا شکل می‌گیرد؛ VoIP کوتاه شدهٔ عبارت Voice over Internet Protocol است، و اصطلاحی بسیار رایج برای «ارسال صوت در سطح شبکه» است.

Private Branch Exchange به چه معناست؟

PBX یک سیسنم ارتباطاتی است که وظیفهٔ آن کنترل و مدیریت تماس های تلفنی و فکس ها، همزمان با مدیریت اتصال کاربر به شبکهٔ تلفن شهری (PSTN) است. اصطلاح PBX در‌واقع برای توصیف همان چیزی به کار می‌رود که سیستم تلفن می‌خوانیم.
بنابراین سیستم تلفن VoIP، سیستم تلفن یا سرور تلفنی است که از طریق فناوری IP، انواع تماس ها و اتصال شما به سرویس دهندهٔ تلفنتان را مدیریت می‌کند. یک سیستم تلفن VoIP با استفاده از infrastructure شبکهٔ محلی(LAN) و گستردهٔ(WAN) شما، تلفن‌ها و سرویس VoIP شما را به خود و سایر تجهیزات ارتباط می‌دهد. تصویر زیر حالت ساده‌ای از یک سیستم تلفن VoIP را نشان می‌دهد.

پیکربندی در اینجا متفاوت از PBX قدیمی شماست. PBX قدیمیتان شبکهٔ بستهٔ خود را به کار می‌گرفت تا تلفن‌های رومیزی، سخت‌افزار PBX، و اتصال شبکهٔ تلفن شهری را به یکدیگر وصل کند. اما یکی از مزیت‌های سیستم تلفن VoIP نسبت به PBX قدیمی یکپارچه سازی شبکه است که با استفاده از این سیستم ممکن می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید سیستم تلفن VoIP به شبکهٔ تلفن شهری متصل است. بیشتر سیستم‌های تلفن امکان استفاده از هر دو سرویس VoIP و سرویس قدیمی تر شبکهٔ تلفن شهری را فراهم می‌آورند. با این حال بعضی ترجیح می‌دهند تنها از تماس های VoIP در شرکت ها و شعبات خود استفاده کنند.

اگرچه بیشتر سیستم‌های تلفن VoIP به صورت پکیج (بدون نیاز به تجهیزات اضافی) عرضه می‌شوند، می‌توان با استفاده از بعضی تجهیزات استاندارد که در بازار به راحتی قابل تهیه است، یک سیستم تلفن VoIP را ساخت. با اینکه ما ساخت شخصی یک سیستم تلفن VoIP را پیشنهاد نمی‌کنیم، به منظور افزایش اطلاعات شما، اجزای تشکیل‌دهندهٔ آن را معرفی خواهیم کرد.

یک سیستم تلفن VoIP ساده از اجزای زیر تشکیل شده است:

سخت‌افزار

سخت‌افزاری که یک سرور سیستم تلفن VoIP بر آن بنا می‌شود می‌تواند به صورت یک PC tower، سرور قابل نصب در رک، و یا یک اپلاینس باشد. معمولاً سخت‌افزار بنیادی یک سیستم تلفن VoIP، متشکل از مادربرد (motherboard)، مبدل برق (power supply) و یک هارددرایو است. بیشتر مردم همین سخت‌افزار را به عنوان سیستم تلفن VoIP می‌شناسند، چرا که آن را می‌بینند. اما حقیقت این است که این سخت‌افزار نقش چندانی در این سیستم ندارد؛ بلکه این دو جزء دیگرند که ویژگی‌ها و مزایای سیستم تلفن VoIP را ایجاد می‌کنند.

سیستم عامل

سیستم عامل ( Windows، Linux، و …) نرم‌افزاری است که منابع سخت‌افزار را مدیریت می‌کند و زمینه‌ای را فراهم می‌کند که این منابع مورد استفاده واقع شوند.

نرم‌افزار PBX

نرم‌افزار PBX که در سیستم تلفن VoIP به کار می‌رود را می‌توان با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی نوشت. این نرم افزار، صرفه نظر از اینکه به چه زبانی نوشته شده، وظیفهٔ کنترل تماس ها و مدیریت اتصال سیستم تلفن VoIP را به عهده دارد. این نرم‌افزار همچنین واسط نصب و نظارت بر سیستم تلفن VoIP است.

کارت اتصال (Connectivity Card)

آخرین جزء اصلی یک سیستم تلفن VoIP، کارت اتصال آن است. برای اتصال سیستم تلفن VoIP به LAN یا WAN از کارت واسط شبکهٔ Ethernet، و برای اتصال آن به شبکهٔ تلفن شهری از یک کارت آنالوگ یا دیجیتال PCI استفاده می‌شود.
این اجزاء با یکدیگر ترکیب شده، به خوبی تنظیم می‌شوند و یک سیستم تلفن VoIP با تمام امکانات را برای سال‌ها استفاده در یک کسب و کار موفق، در اختیار شما قرار می‌دهند.

ویژگی‌ها و امکانات سیستم تلفنی VoIP

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، سیستم های تلفنی VoIP به صورت پکیج عرضه می‌شوند. این سیستم‌ها دارای ویژگی‌های متنوعی هستند. در اینجا آن دسته از ویژگی‌ها و امکاناتی را که بیشتر در میان مردم به کار می‌روند، نام می‌بریم:

  • پاسخگویی خودکار (Auto Attendant)
  • DID
  • نشانگر شمارهٔ تماس گیرنده (Caller ID)، انتقال تماس(Call Transfers)، انتظار پشت خط(Call Waiting)، تماس سه طرفه(Call Waiting)
  • امکان ادامه مکالمه تلفن از طریق سایر دستگاه‌های تلفن موجود در سیستم (call parking)
  • امکان پاسخگویی تماس توسط همکار (Call Pick-up)
  • نظارت بر تماس ها (Call Monitoring) و ضبط تماس ها (Call Recording)
  • مسیریابی تماس ها (Call Routing) و صف بندی تماس ها (Call Queues)
  • پست صوتی (Voicemail)
  • کنفرانس تلفنی (Conference Calling)
  • داخلی از راه دور/ مجازی
  • ابزارهای نظارت و تحلیل
  • گزارش تماس ها (Call reporting)
  • امکان استفاده از شیوه‌های تماس VoIP و PSTN
  • مدیریت تحت وب
  • ادغام کاربردها

مزایای مجهز بودن به یک سیستم تلفن VoIP

در ادامه بزرگترین مزایای مجهز بودن به سیستم تلفن VoIP را می‌خوانید:

صرفه جویی در هزینه‌ها

با مجهز بودن به فناوری VoIP در هزینه‌های تلفنی خود صرفه جویی خواهید کرد. علاوه بر این در بخش نگهداری و پشتیبانی تماس ها نیز شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌ها خواهید بود؛ چرا که دیگر نیازی به اپراتور یا یک شبکهٔ مجزا برای سیستم تلفن نخواهید داشت.

به کارگیری و کنترل سیستم از راه دور

اگر می‌خواهید شخصی را استخدام کنید که از منزل کارها را پشتیبانی کند، یا قصد دارید یک مرکز تماس توزیعی(distributed call center) و یا شعباتی از شرکت خود را بدون صرف هزینه (جهت خرید یک سیستم تلفن دیگر) راه اندازی کنید، با یک سیستم تلفن VoIP می‌توانید در هر جا که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، از مزیت تلفن‌های VoIP بهره مند شوید و بر تلفن‌ها از یک مقر مرکزی کنترل داشته باشید.

افزایش کارایی و بهره وری

از آنجایی که یک سیستم تلفن VoIP قابلیت ادغام شدن با سایر سیستم‌های یک شرکت مانند برنامه‌های CRM یا ERP را دارد، در نتیجهٔ مجهز شدن این تجهیزات به صوت، شاهد افزایش کارایی و بهره وری این برنامه‌ها خواهید بود.

نظارت کامل بر سیستم

با log in شدن در صفحه سیستم خود از طریق وب، به تحلیل‌ها، وضعیت صفوف، تماس های ضبط شده و سایر آمار سیستم تلفن به راحتی و از هر جا، در لحظه(real-time) دسترسی خواهید داشت. به این ترتیب با نظارت کامل بر سیستم تلفن، موفق به اخذ تصمیم های صحیح در رابطه با عملکرد آن خواهید شد.

گسترش پذیری

در گذشته با افزایش تعداد کاربران یک سیستم، باید کل یک PBX کنار گذاشته شده و یک سیستم جدید خریداری می‌شد. اما یکی از مزیت‌های سیستم تلفن VoIP این است که افزایش داخلی ها به سادگی با خرید یک تلفن VoIP میسر خواهد بود. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با مزیت‌های تلفن‌های VoIP پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید آن‌ها را در سایت مطالعه کنید و یا با متخصصان ما تماس بگیرید.

اگرچه سیستم‌های تلفن VoIP انواع مختلفی دارد، همهٔ آن‌ها ویژگی‌ها و مزایایی را که در بخش‌های قبل توصیف کردیم دارا هستند. علاوه بر ویژگی‌های یادشده، هر یک از انواع سیستم‌های تلفن VoIP ویژگی‌های خاص خود را دارد. از آنجا که اهداف کسب و کارهای مختلف متنوع است، تولیدکنندگان سیستم‌های تلفن VoIP، این سیستم‌ها را با امکانات مختلفی عرضه می‌کنند. اگرچه بهتر است برای انتخاب سیستم تلفن VoIP مناسب خود با یک تماس یا در ملاقات حضوری با متخصصان در این زمینه مشورت کنید، در ادامه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم که به کمک آن انتخاب خود را محدودتر کنید.

دو نوع سیستم تلفن VoIP وجود دارد:

سیستم مستقر در محل (Premise Based )

سیستم تلفن VoIP مستقر سیستمی است که به صورت فیزیکی در مکان مورد استفاده (شرکت و غیره) وجود دارد.

سیستم میزبانی شده (Hosted)

سیستم تلفن VoIP میزبانی شده سیستمی است که توسط یک طرف سوم برای شما خدمات عرضه می کند؛ یعنی سرویس دهنده، خدمات PBX را از طریق اینترنت برای کاربر خود فراهم می‌آورد. تنها سخت افزارهای فیزیکی که در مکان مورد استفاده قرار دارند، تلفن‌های VoIP رومیزی هستند.

هر یک از این دو سیستم تلفن VoIP سه دسته بندی مجزا دارند:

سیستم تلفن VoIP اختصاصی (Proprietary )

سیستم تلفن VoIP اختصاصی سیستمی با سیستم عامل و نرم‌افزار PBX است که یک تکنولوژی مآخذ بسته (black box) محسوب می‌شود و تنها سازندهٔ آن امکان دسترسی به آن را دارد. در صورت مجهز بودن به چنین سیستم تلفن VoIP، هیچ گونه اطلاعی از کدنویسی سیستم یا چگونگی عملکرد زیرساخت آن نخواهید داشت. از آنجا که تولید چنین سیستم‌هایی به خرج شرکت سازنده صورت می‌گیرد، این سیستم‌ها معمولاً گران تر از سیستم‌های کد باز یا با زیربنای کدباز عرضه می‌شوند.

سیستم‌ تلفن VoIP کدباز (Open Source)

سیستم‌های تلفن VoIP کدباز سیستم‌هایی هستند که سیستم عامل یا نرم‌افزار PBX آن‌ها برای دسترسی عموم باز (به صورت رایگان) است. در صورت مجهز بودن به یک سیستم تلفن VoIP کدباز می‌توانید بر مآخذ سیستم دسترسی و کنترل داشته باشید و همچنین بر چگونگی عملکرد سیستم واقف باشید. همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، شما خود می‌توانید با سوار کردن سخت افزارهای مورد نیاز یک سیستم تلفن VoIP، نصب سیستم عامل مورد علاقهٔ خود (مثلاً Linux)، و یک برنامهٔ کدباز PBX، سیستم تلفن VoIP بسازید. از آنجا که سیستم عامل و نرم‌افزار PBX کدباز رایگان عرضه می‌شوند، سیستم تلفن VoIP کدباز بسیار کم هزینه است؛ در‌واقع با خرید این سیستم، تنها باید برای سخت‌افزار و متخصص جهت نصب و تنظیمات سیستم هزینه کنید.

سیستم تلفن VoIP با زیربنای کدباز (Open Source Based)

سیستم تلفن VoIP با زیربنای کدباز سیستمی است که دارای سیستم عامل یا نرم‌افزار PBX کدباز و یک کدنویسی اختصاصی در سطح بالاتر است. این کد اختصاصی شامل امکانات، کاربردها، صفحات واسط کاربر گرافیکی و سایر امکانات پیشرفته ایست که در یک سیستم تلفن VoIP کدباز معمولی دیده نمی‌شود. یک سیستم تلفن VoIP با زیربنای کدباز از جنبه‌هایی بهترین انتخاب محسوب می‌شود؛ چرا که نسبت به سیستم‌های تلفن VoIP اختصاصی با ویژگی‌های مشابه هزینهٔ کمتری دارد و دردسرهای سرهم کردن یک سیستم تلفن VoIP کدباز را هم ندارد. یکی از سیستم‌های تلفن VoIP با زیربنای کدباز معروف، SwitchVox شرکت دیجیوم (Digium)، تولید کنندهٔ پرطرفدارترین نرم‌افزار PBX کدباز است.

امیدواریم که تا این بخش از کار اطلاعات مفیدی در رابطه با سیستم تلفن VoIP به دست آورده باشید. اما بخش پایانی این راهنما را به توضیح دربارهٔ نکاتی اختصاص می‌دهیم که در هنگام انتخاب یک سیستم تلفن VoIP باید مدنظر داشته باشید. قبل از آن بیایید به چند مورد استفاده از سیستم‌های تلفن VoIP در کسب و کارهای مختلف نگاهی بیندازیم:

عرضهٔ سیستم‌های تلفن VoIP در نوع های مختلف، با کارایی های متنوع و دوام بالا، هزینه‌های مقرون به صرفه، و تقویت کارایی و بازدهی، باعث شده است هر کسب و کاری صرف نظر از میزان گستردگی فعالیت خود، بتواند این سرویس ها را خریداری کرده و به کار گیرد.
در زیر نمونه‌هایی از کسب و کارهای مختلف را که از سیستم تلفن VoIP بهره مند شده‌اند می بینید:

  • نویسنده‌ای که در دفتر کار خود در منزل به فعالیت مشغول است.
  • فعالیت‌های نوپا در عرصهٔ فناوری
  • دندانپزشکی یک شهر کوچک
  • یک شرکت مشاور املاک دارای شعبات در سطح شهر
  • کارخانه ای با صد سال سابقه فعالیت
  • خرده فروش در سطح کشوری
  • یک شرکت چندملیّتی

همانطور که مشاهده می‌کنید لیست بالا طیف گسترده ای از مشاغل را در بر می‌گیرد. برای انتخاب یک سیستم تلفن VoIP مناسب با شرایط خود، باید با احتیاط قدم بردارید. ما شما را در این راه راهنمایی می‌کنیم.

انتخاب سیستم تلفن VoIP مناسب

نیازسنجی

اولین قدم در انتخاب سیستم تلفن VoIP مناسب، اعمال یک نیازسنجی کامل است. با این کار می‌توانید نیازها و خواسته‌های خود را از یک سیستم تلفن VoIP بشناسید. برخی از سؤال‌های مفیدی که در این رابطه باید از خود بپرسید به شرح زیر است:

  • چرا به دنبال خرید یک سیستم تلفن VoIP هستید؟
  • کدام نوع سیستم تلفن VoIP با کسب و کار شما سازگارتر است؟
  • اصلی‌ترین ویژگی‌ها و امکانات موردنیاز شما کدام اند؟
  • چه کسی از سیستم تلفن VoIP استفاده خواهد کرد؟
  • کاربران سیستم تلفن VoIP به دنبال انجام چه کاری هستند؟
  • این سیستم چند سال برایتان کار خواهد کرد: 1سال، 3 سال یا بیشتر از 5 سال؟

ارزیابی شبکه

بعد از اینکه دقیقاً از نیازها و خواسته‌های خود از سیستم تلفن VoIP مطلع شدید، نوبت به دسترسی به شبکه محلی (LAN) شما می‌رسد. این بخش حساس در بیشتر مواقع در فرآیند خرید مورد بی توجهی واقع می‌شود. شبکهٔ محلی شما هیچ ارتباط مستقیمی با خرید سیستم تلفن VoIP ندارد؛ اما از آنجا که سیستم تلفن VoIP از شبکهٔ محلی شما برای انتقال اطلاعات سیستم و تماس های تلفنی بهره می‌گیرد، بسیار مهم خواهد بود از کشش شبکهٔ خود برای مدیریت انتقال این حجم اطلاعات اضافه شده، اطمینان حاصل کنید. برای این ارزیابی نیز باید به پرسش های زیر پاسخ دهید:

  • شبکه infrastructure شما چند سال دارد؟
  • این شبکه می‌تواند چه میزان کاربری اضافی را پوشش دهد؟
  • آیا پورت های سوئچینگ برای اتصال تلفن‌های VoIP دارید؟
  • آیا این ایده منطقی به نظر می‌رسد که یک شبکهٔ مجزا (یا یک شبکهٔ زیرمجموعه) راه اندازی کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، برای این شبکه به چه تجهیزات شبکه ای نیاز دارید؟

اتصال اینترنت

کنترل اتصال اینترنت نیز مانند ارزیابی شبکه ارتباط مستقیمی با انتخاب سیستم تلفن VoIP ندارد. اما از آنجا که برای برقراری تماس های خود به استفاده از فناوری VoIP نیاز خواهید داشت، لازم است اطمینان حاصل کنید شبکه اینترنت شما برای مدیریت ترافیک اضافی حاصل از تماس های VoIP، توانایی تامین پهنای باند مورد نیاز را داشته باشد.
بعضی از پرسش هایی که در این رابطه باید پاسخ دهید به شرح زیر است:

  • آیا به اتصال اینترنتی با سرعت بالا مجهز هستید؟
  • آیا اخیراً قدرت و سرعت اتصال اینترنت داخلی خود را امتحان کرده‌اید؟
  • تخمین می‌زنید چه تعداد تماس همزمان خواهید داشت؟
  • تماس های VoIP شما به چه میزان پهنای باند نیاز خواهند داشت؟
  • آیا اتصال اینترنت فعلی شما می‌تواند نیاز به پهنای باند اضافه را تأمین کند؟
  • نصب، پشتیبانی و نظارت مستمر و اطمینان از تامین امنیت اتصال به شبکه اینترنت

پس از طی مراحل قبل، نوبت به ارزیابی توانایی شما برای نصب، راه اندازی و نگه داری از سیستم می‌رسد. در حالی که تعداد زیادی از افراد می‌توانند سیستم تلفن VoIP را خود نصب کنند، افرادی هم هستند که توانایی این کار را ندارند. برای ارزیابی توانایی خود به سؤال‌های زیر پاسخ دهید:

  • آیا زمان یا منابع مورد نیاز برای نصب، پشتیبانی و نگهداری سیستم تلفن VoIP را دارید؟
  • آیا تا به حال یک سیستم تلفن VoIP را نصب کرده‌اید؟
  • آیا در استفاده از تجهیزات تلفنی، لینوکس، و تجهیزات ارتباطات سنتی احساس راحتی می‌کنید؟
  • انتخاب سیستم

پیش از اقدام به خرید سیستم تلفن VoIP، این پرسش ها را از خود بپرسید:

  • بودجهٔ کلی شما چه مقدار است (با احتساب خرج های ماهانه این سیستم)؟
  • کدام نوع سیستم تلفن VoIP بیش از سایر سیستم‌ها نیازهای فعلی شما را تأمین می‌کند؟
  • آیا باید هزینه ای برای license یا پشتیبانی ماهانه پرداخت کنید؟
  • آیا فروشگاهی که از آن سیستم را خریداری می‌کنید خدمات نصب، پشتیبانی و نگهداری از سیستم را ارائه می‌دهد؟
  • هزینهٔ کلی مالکیت این سیستم چقدر است؟
  • آیا این سیستم می‌تواند با سایر سیستم‌های رایج در کسب و کارها ادغام شود؟
  • آیا سیستم مورد انتخاب شما می‌تواند در هماهنگی با سرویس دهندهٔ VoIP شما کار کند؟
  • آیا لیست قیمت های سرویس های تلفن VoIP را در اختیار دارید؟
  • آیا سرویس تلفن VoIP شما وارانتی یا قرارداد ارائه خدمات (SLA) پیشنهاد می‌دهد؟
  • بازده سرمايه گذاري (ROI) شما چه مقدار است؟

تجهیزات پایانی (End Points)

بعد از انتخاب سیستم تلفن VoIP خود، حال می‌توانید به انتخاب تجهیزاتی پایانی (تلفن‌های VoIP) بپردازید که با سیستم تلفن شما سازگار باشد. از آنجا که اکثر سیستم‌های تلفن VoIP از انواع برندهای تلفن‌ VoIP پشتیبانی می‌کنند، شما انتخاب های زیادی خواهید داشت. اما با پاسخ به سؤال‌های زیر می‌توانید انتخاب خود را محدودتر کنید:

  • کاربران این تلفن‌های VoIP چه کسانی هستند؟
  • به چه ویژگی‌ها و امکاناتی نیاز دارید؟
  • هر کاربر در لحظه چند تماس تلفنی دریافت می‌کند؟
  • آیا از قابلیت PoE استفاده می‌کنید؟
  • برای هر تلفن VoIP چه بودجه ای تخصیص داده‌اید؟
  • چه تعداد پورت Ethernet در هر اتاق کار وجود دارد؟

سرویس تلفنی یکی از آخرین اقدام‌ها پیش از خرید انتخاب عرضه کنندهٔ سرویس صوتی است

چند راه برای مدیریت تماس ها وجود دارد؛ بعضی از افراد تنها از سرویس VoIP بهره می‌برند، بعضی اصلاً از سرویس VoIP استفاده‌ای نمی‌کنند، بعضی دیگر هم مجموع دو سرویس VoIP و شبکه تلفن شهری (PSTN) را انتخاب می‌کنند. در حالی که شما بر اساس نیازها و ترجیحات خود سیستم مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنید، خوب است به این نکته نیز توجه کنید که اگر تنها از سرویس VoIP استفاده کنید، در صورت قطع شبکه/اینترنت امکان برقراری ارتیاط تلفنی را از دست خواهید داد. اگر شبکهٔ تلفن شهری را نیز انتخاب می‌کنید، اطمینان یابید سیستم تلفن VoIP شما می‌تواند به آن متصل شود. این کار می‌تواند به وسیلهٔ تعبیه یک کارت اتصال PSTN در سیستم تلفن VoIP و یا از طریق یک گیت وی آنالوگ (در ارتباط با سیستم تلفن VoIP) میسر شود.

پاسخ دادن به مجموعهٔ این پرسش ها زمان خواهد برد. بعلاوه ممکن است سؤال‌ها در بعضی موارد گنگ به نظر بیاید و یا در رسیدن به پاسخ آنها دچار مشکل شوید. در این موارد متخصصان ما در آرمان تلکام آمادهٔ راهنمایی شما برای به انجام رساندن انتخابی صحیح برای شما خواهند بود.