VoIP بهتر از یک انتخاب درست

بهتر است که با سیستم های سنتی و گران قیمت مخابراتی خداحافظی کنید و هزینه مضاعف برای دریافت سرویس اینترنت مخابرات (شبکه کامپیوتری و شبکه مخابراتی) پرداخت نکنید .
اکنون زمان استفاده از فن آوری جدید مخابراتی ست (VoIP).

 

به نظر می رسد بهتر است که خودتان انتخاب کنید تا اینکه در آینده بسیار نزدیک مجبور به انتخاب شوید .
در این نوشته بدون شک بزرگترین سوال دلایل برتری VoIP بر مخابرات سنتی ست . در پاسخ این سوال بهترین جوابی که می توان ارائه نمود، ذکر تیتر وار محاسن VoIP در مقابل مخابرات سنتی ست :

صرفه جویی اقتصادی

بزرگترین برتری استفاده از تکنولوژی مخابرات مبتنی بر شبکه های کامپیوتری نسبت به تکنولوژی مخابرات سنتی صرفه جویی اقتصادی ست ، که گاها در برخی از راهکارها اختلاف هزینه این دو شبکه به ۸۰ درصد نیز می رسد . برخی از دلایل این کاهش هزینه چشم گیر را می توان چنین بر شمرد :

  •  هزینه بسیار کمتر ارتباطات راه دور ( همانطوری که همه می دانیم هزینه استفاده از کارت های تلفن اینترنتی بسیار بسیار کمتر از هزینه استفاده از خطوط شهری در برقراریارتباطات راه دور و بین المللی ست )
  •  مجتمع سازی ارائه ارتباطات صوتی ، تصویری و داده در یک شبکه است . این موضوع می تواند هزینه ایجاد زیر ساخت ، هزینه های جاری نظیر نگهداری و تعمیرات و دریافت سرویس از سرویس دهنده های شهری ، کشوری و بین المللی را کاهش دهد .
  •  افزایش ویژگی ها و سرویس های ارزش افزوده در شبکه های VoIP به نسبت شبکه های مخابراتی سنتی یکی دیگر از دلایل صرفه جویی در به کارگیری این تکنولوژی ست .

انعطاف پذیری تکونولوژی VoIP به نسبت مخابرات سنتی

مواردی نظیر امکانات تغییر مکان ، امکان گسترش سریع و بدون دردسر و … برخی از دلایل انعطاف پذیری بیشتر این تکنولوژی هستند . برای روشن تر شدن موضوع می توانم مشکل انتقال خط شهری از یک آدرس به آدرس دیگر را مثال بزنم . فرض کنید دفتر کارتان را از نقطه الف به نقطه ب انتقال دهید . آیا می توانید تصور کنید که انتقال خطوط تلفن شهری – که مهمترین ابزار ارتباط با مشتریانتان است – چقدر هزینه و زمان نیاز دارد ؟ ضمنا در اینجا اما ها و اگرهای مختلفی نظیر وجود امکانات کابلی جزو شرایط اولیه است . در صورتی که در سیستم VoIP برای این کار نیاز است که از روی تلفن خودLog Off کرده و در مکان جدید بر روی تلفن جدید Log in کنید و این به راحتی چک کردن پست الکترونیکیتان در مکان های مختلف است .

وجود امکانات مدیریتی بسیار زیاد و غیر قابل مقایسه بر روی سیستم VoIP

به ذکر یک مثال اکتفا می کنم . روی مرکز تلفن سنتی دفتر کار یا سازمان زیر مجموعه تان چه امکانات مدیریتی با چه هزینه هایی دارید ؟ در صورتی که مدیریت مراکز تلفن تحت شبکه به راحتی ورود به یک پورتال داخلی ست .

امکان راه اندازی سرویس های ارزش افزوده نظیر کنفرانس های صوتی و ویدئویی و سهولت گسترش این سرویس ها در نقاط مختلف با بهره گیری از شبکه جهانی اینترنت

امکانات دریافت تماس یا اطلاعات تماس زمانی که در محل استفاده از سرویس VoIP حضور ندارید

این سیستم به دلیل استفاده از تکنولوژی قوی در زمینه اطلاعات و ذخیره سازی اطلاعات ، گزارشات مربوط به تمامی تماس ها اعم از پاسخ گفته شده یا پاسخ داده نشده را در مراکز داده مختلف ذخیره سازی نموده که از نقاط مختلف با استفاده از سیستم تلفنی یا شبکه کامپیوتری قابل دسترس است.

امکان استفاده موازی این تکنولوژی در کنار سیستم های مخابراتی سنتی

برای استفاده از محاسن این تکونولوژی لازم نیست که تمام سیستم مخابراتی مورد نظر را به این سیستم جایگزین کرد . این تکنولوژی با بهره گیری از انعطاف پذیری بسیار بالا می تواند به صورت موازی در کنار سیستم های مخابراتی سنتی کار کند .

امنیت بالاتر

در تکنولوژی مخابراتی سنتی ، ورود به حریم شخصی دیگران به سهولت اتصال به نقطه ای از شبکهء کابلی مدار سوییچ ها می باشد . (به عنوان مثال در منزلتان با اتصال به یکی پریز های تلفن می توان به صورت موازی وارد مدار شد و به مکالمه در حال برگزاری گوش کرد) ، در تکنولوژی VoIP امکان شنود حتی برای نود درصد متخصصان نیز وجود ندارد . برای اینکار باید بسیار خبره بود و به علاوه با به کار گیری روش های تامین امنیت شبکه های کامپیوتری می توان احتمال شنود یا دستبرد به این سیستم را به صفر رساند . و بسیاری از محاسن و برتری های دیگر که در مقالات آینده در مورد آنها می نویسیم .