انتقال خطوط تلفن از یک نقطه به نقطه دیگر ( Hotline ) چیست ؟

Hotline ممکن است در تجارت ها و حوزه های فنی مختلف معانی و مقاصد متفاوتی داشته باشد، اما در ارتباطات IP Telephony یا VoIP منظور از Hotline معمولا ارتباط نقطه به نقطه دو دستگاه VoIP است به نحوی که ارتباط بین دو نقطه بدون درنگ برقرار شود. به عنوان مثال دو سناریو جهت تفهیم بهتر موضوع مطرح می شود :

سناریو 1. ارتباط نقطه به نقطه ویپ جهت انتقال خطوط آنالوگ مخابراتی یا AB/wire به نحوی طراحی می شود که در نقطه الف با زنگ خوردن خط آنالوگ مخابراتی بدون هر گونه تلاشی از سوی نیروی انسانی خطوط از طریق شبکه VoIP که بر بستر شبکه اترنت بنا شده است به نقطه دوم منتقل شده و تلفن متصل به ویپ گیت وی در نقطه ب شروع به زنگ خوردن می کند و یا بر عکس، با on-hook شدن یا برداشته شدن گوشی تلفن در نقطه ب بوق خط تلفن نقطه الف به تلفن نقطه ب منتقل خواهد شد.

سناریو 2. دو گوشی تلفن تحت شبکه ( IP Phone ) در دو نقطه الف و ب که از طریق شبکه اترنت به یکدیگر متصل شده اند نصب می شود. با برداشته شدن گوشی تلفن در هر نقطه یا به اصطلاح با on-hook شدن هر تلفن، IP Phone در نقطه دیگر شروع به زنگ خوردن می کند.

دو سناریوی بالا مثال هایی واضح و پر استفاده از ارتباط Hotline تلفنی ست. این نوع ارتباط علیرغم تمامی محدودیت هایی که ایجاد می کند ویژگی هایی دارد که در بسیاری از مواقع مورد درخواست سازمان ها و افراد مختلف است.

  • انتقال خطوط یا تماس های تلفنی به صورت همیشگی بدون اتلاف وقت
  • قابلیت اطمینان بالا به کارکرد سیستم
  • سادگی تنظیمات و در نتیجه عیب یابی سریع

با توجه به این موارد، چنین ویژگی هایی این نوع ارتباط را مستعد استفاده در شرایطی می کند که امکان وقوع اضطرار وجود دارد. به عنوان مثال پمپ بنزین ها، سالن های فولاد سازی دارای شرایطی هستند که مستعد استفاده از ارتباط نقطه به نقطه Hotline یا IP Phone-IP Phone با مرکز دیسپاچینگ می باشند. از طرفی کارخانه های بیرون از شهر که به خطوط مخابراتی شهری نظیر AB/wire یا E1 دسترسی ندارند مستعد استفاده از راهکار Hotline یا نقطه به نقطه جهت انتقال خطوط تلفن شهری از یک نقطهء دارای امکانات مخابراتی به محل کارخانه ( عمدتا با استفاده بستر ارتباطات بی سیم ) هستند.

با توجه به آنچه ذکر شد در ادامه دو سناریو که به طور معمول بیش از دیگر سناریوها مورد استفاده قرار می گیرد بررسی می شود.

برقراری Hotline بین دو دستگاه تلفن تحت شبکه ( IP Phone )

همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می شود در این کاربرد دو دستگاه تلفن تحت شبکه ( IP Phone ) از طریق یک شبکه، الف/ب با هم ارتباط IP دارند. شبکه Ethernet بین دو دستگاه ممکن از طرق مختلف تامین شود. به عنوان مثال همانطور که در عکس شماتیک نیز نشان داده شده است شبکه ارتباطی ممکن است با استفاده از یک لینک ارتباطی رادیویی، شبکه ماهواره ای یا یک شبکه زمینی ( که ممکن است اختصاصی باشد یا از یک سرویس دهنده اجاره شود ) تامین شود.

ولی آنچه اهمیت دارد این است که این دو دستگاه می بایست با یکدیگر ارتباط Ethernet مناسبی داشته باشند و مسیرهای ( Route ) بین این دو دستگاه به درستی تعریف و تنظیم ( Routing/Switching ) شود. در این شرایط جهت تنظیم ارتباط Hotline این دو دستگاه به هیچ سرویس دهنده یا دستگاه واسطی نیاز ندارند و با انجام تنظیمات مرتبط در هر دو دستگاه می توان ارتباط Hotline را برقرار کرد.

در صورتیکه در این شبکه صرفا دو دستگاه وجود داشته باشد، دستگاه ها را می توان به نحوی تنظیم و راه اندازی کرد که در هر طرف با برداشتن گوشی تلفن، تلفن سمت دیگر شروع به زنگ زدن کند. اما در صورتیکه نیاز باشد که تعداد تلفن ( IP Phone ) ها بیش از دو دستگاه باشد در این صورت می بایست یک سرویس دهنده SIP در بین دستگاه ها نصب شود یا در حالت ساده تر روی تلفن ها با تنظیم شماره گیری سریع ( Speed Dial ) این کار را انجام داد. در این صورت دیگر شبکه Hotline یا شبکه نقطه به نقطه نخواهد بود.

برقراری Hotline بین دو درگاه تلفنی ( Gateway )

درگاههای تلفنی در واقع مبدلهایی هستند که سیگنالهای آنالوگ را به TCP/IP Packet تبدیل می کنند و بر عکس. این کار را تکنولوژی VoIP می گوییم. در واقع فن آوری VoIP روش انتقال سیگنال های آنالوگ صوتی با استفاده از شبکه های انتقال Ethernet است.

در شبکه Hotline که از VoIP Gateway در آن استفاده می شود ممکن است بر اساس نوع خط یا نوع نیاز، طراحی های متفاوتی صورت گیرد. قبل از اینکه طراحی های مختلف شبکه Hotline را در این دسته بندی بررسی کنیم بهتر است که انواع گیت وی های ویپ را بررسی کنیم. به طور کلی ویپ گیت وی ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند، دسته اول FXS و دسته بعدی FXO. در این نوشتار می توانید اطلاعات کاملی در مورد گیت وی های FXS ،FXO بدست آورید.

ارتباط Hotline بین گیت وی های FXS-FXS

ارتباط Hotline بین دو گیت وی FXS به این صورت است که هر پورت FXS در هر سمت به پورت متناظر در سمت دیگر MAP می شود و در این صورت با برداشتن گوشی تلفن در هر نقطه گوشی تلفن متناظر در نقطه دیگر شروع به زنگ زدن خواهد کرد. همانطور که می دانید پورت FXS دارای بوق است و میتوان تلفن سنتی یا معمولی را به آن متصل کرد. این سناریو دقیقا مانند سناریوی Hotline دو تلفن تحت شبکه است با این تفاوت که در این سناریو می توانید دو گیت وی 4 پورت یا 8 پورت را با هم Hotline کرد و 8 تلفن آنالوگ و سنتی را به صورت Hotline استفاده کرد.

ارتباط Hotline بین گیت وی های FXO-FXO

پورت FXO قابلیت دریافت بوق تلفن AB/wire را دارد.

همانطور که ذکر شد گیت وی ویپ FXO توان دریافت بوق را دارد. در صورتی که دو دستگاه که دارای پورت ها FXO هستند، با یکدیگر Hotline شوند می توان بر اساس این نوع Configuration بوق AB/wire را از یک نقطه به بوق AB/wire در نقطه دیگر منتقل کرد. سناریوی قابل لمس در این نوع کاربرد بدین شرح است :

تصور کنید که یک شرکت دارای دو دفتر کار است که در هر دفتر کار یک مرکز تلفن ( سانترال ) سنتی نظیر پاناسیونیک نصب شده است. در صورتیکه به یکی از روش های ذکر شده ( وایرلس، MPLS، ماهواره و ... ) بین دو دفتر کار ارتباط شبکه TCP/IP برقرار باشد، می توان با نصب گیت وی FXO در هر دفتر ارتباط دو سانترال را با یکدیگر برقرار نمود. به عنوان مثال در دفتر 1، شماره های داخلی سانترال 101، 102، 103 و 104 به دستگاه FXO متصل می شود و در دفتر 2 نیز دقیقا همین داخلی ها به FXO متصل می شود. در صورتیکه هر یک از این داخلی ها در هر طرف زنگ بخورد ارتباط به سمت دیگر منتقل می شود و کاربر بلافاصله صدای بوق داخلی سانترال سمت مقابل را دریافت می کند و پس از این می توان شماره داخلی یا شهری را در سانترال سمت مقابل شماره گیری نمود.

ارتباط Hotline بین گیت وی های FXO-FXS

ارتباط Hotline بین گیت وی های FXO-FXS بیشترین استفاده را دارد. همانطوری که در شماتیک زیر مشاهده می شود با نصب FXO Gateway در یک سمت و FXS Gateway در سمت دیگر می توان بوق داخلی یا شهری را از یک سمت به سوی دیگر منتقل نمود.

در این سناریو در یک سمت دستگاه های تلفن به درگاه FXS و در سمت دیگر خطوط آنالوگ به درگاه FXO متصل هستند. اگر شما تلفن متصل به پورت 1 FXS را بردارید میتوانید از خط متصل به پورت 1 FXO استفاده نمایید. این ارتباط نیز مانند سایر سناریوها نظیر به نظیر است و هر پورت با پورت متناظرش ارتباط برقرار خواهد کرد. البته که ترتیب و تنظیمات پورت ها در سناریوهای پیچیده تر می تواند نظیر به نظیر نباشد.

چند نکته :

نکته 1. اگرچه این روزها اکثر گیت وی های ویپ از پروتکل استاندارد SIP استفاده می کنند اما همچنان بعد از سالها انجام تنظیمات برای ایجاد Hotline بین دو گیت وی از دو برند مختلف کار بسیار سختی ست و لذا توصیه می شود در صورتیکه قصد خریداری گیت وی برای ایجاد Hotline دارید، هر دو گیت وی را از یک برند خریداری کنید.

نکته 2. در صورتیکه برای برقراری ارتباط Hotline از بستر شبکه اینترنت استفاده می کنید، باید در نظر داشته باشید که شبکه اینترنت امنیت ندارد و لذا جهت تامین امنیت باید از راهکارهایی شبیه VPN استفاده کنید.

نکته 3. زمانی که جهت برقراری Hotline از زیرساختی شبیه به شبکه ماهواره ای استفاده می کنید احتمالا میزان پهنای باند مصرفی برایتان بسیار مهم است. با استفاده از Codec هایی نظیر G.729 می توانید مصرف پهنای باند را بهینه کنید.

-->