یکی از مزایای بسیار مهم سرورهای تلفنی تحت شبکه، قابلیتهای نظارتی و سهولت استفاده از آنها میباشد. انبوهی از اطلاعات شامل تماسهای ورودی و خروجی یک داخلی، مدت زمان مکالمه، پیامهای صوتی، فَکس، تلفنها و کانالهای مشغول و ... از موارد قابل مشاهده هستند. علاوه بر این اِعمال تنظیمات بر روی سرورها از تغییرات ساده و کوچک گرفته تا تغییرات بنیادین و بسیار مهم از طریق پَنِلهای تحت وب دسترسی سرور انجام پذیرند.
پیاده سازی تنظیمات در هر سطحی نیازمند دانش و تخصص لازم میباشد و هرگونه اشتباه در انجام آن میتواند مکالمات تلفنی و حتی ثبت داخلی ها بر روی سرور را با مشکل روبرو کند.
آنچه واضح است تفاوت نیازهای کاربران در بخش نظارت و سطوح مجوز آنان برای انجام تنظیمات یا مشاهده گزارشات است. . به طور مثال مدیر یک سازمان می خواهد تمام قابلیت های نظارتی را داشته باشد و در عین حال می خواهد که مجوز انجام تنظیمات را به مسئول راه اندازی VoIP یا مسئول فناوری اطلاعات سازمان اعطا کند.
نرم افزار استریسک (Asterisk) این امکان را ایجاد می کند تا چندحساب کاربری مختلف با سطوح دسترسی گوناگون برای کاربران ایجاد شود. همچنین در نرم افزار استریسک (Asterisk) می توان چندین گروه کاربری با سطوح دسترسی مختلف تعریف و کاربران را در این گروه ها دسته بندی نمود. در این خصوص امکانات هر گروه در نرم افزار نمایش داده می شود و می توان سطوح دسترسی خاصی را به هر گروه اختصاص داد و سپس حساب های کاربری مختلف برای افراد تعریف و هر فرد را در یک گروه دسته بندی نمود.
با این روش چندین کاربر هم زمان می توانند از طریق انواع مرورگرها به سرور متصل شده و بر اساس سطح دسترسی خود از امکانات آن استفاده نمایند. به عنوان مثال مدیر می تواند با حساب کاربری خود تنها دسترسی به اطلاعات نظارتی داشته باشد، حسابدار از مدت زمان مکالمات آگاه شود، منشی وضعیت داخلی ها و خطوط را ببیند و داخلی جدید تعریف کند و مدیر فناوری اطلاعات تمامی دسترسی ها را داشته باشد. به این ترتیب هر فردی بسته به نیاز و توانمندی خود می تواند از نرم افزار تلفنی تحت شبکه استریسک استفاده نماید
شایان ذکر است که مراکز تلفن تحت شبکه D-Link نظیر DVX-8000 و DVX-9000 از نرم افزار استریسک (Asterisk) به عنوان موتور سیستم IP Telephony بهره می برند.