افزایش ابزارهای ارتباطی، نیازمند ابزارهای جدید جهت پایش نحوه ارتباط نیروی انسانی یک سازمان با مشتریان و مخاطبان سازمان ها است.
امروزه بسیاری از سازمانها مکالمات تلفنی خود با تماس گیرندگان را ضبط می نمایند. بررسی کیفیت خدمات ارائه شده، پیگیری درخواستها و ابهام زدایی از آنها، بهره گیری از فایلهای ضبط شده برای اهداف آموزشی و حتی پیگیری مباحث حقوقی از کاربردهای ضبط مکالمات می باشد.
در سرورهای تلفنی تحت شبکه امکان پایش مکالمات تلفنی از طریق ضبط و ذخیره سازی مکالمات به راحتی مهیا است. قابل ذکر است که بر اساس قوانین اجتماعی و اخلاقی، هر دو طرف تماس می بایست که از ضبط مکالمات با خبر باشند.
جهت ضبط مکالمات در سرورهای تلفنی تحت شبکه سه حالت برای هر کاربر (داخلی) میتواند تعریف شود :
- حالت اول ضبط دائمی تماس بر روی داخلی است و هرگونه تماس کاربر ضبط خواهد شد.
- حالت دوم عدم ضبط تماس است به نحوی که هیچ کدام از مکالمههای داخلیِ مورد نظر ضبط نخواهند شد.
- حالت سوم را میتوان طوری تنظیم نمود که در اختیار خود کاربر باشد به این ترتیب که کدی تعریف شود که کاربر با گرفتن آن در هر تماس بتواند آن را ضبط نماید.
امکان مشاهده لیست تماسهای ضبط شده بر اساس زمان تماس و همچنین داخلی مورد نظر بر روی انواع مرورگرها، دانلود فهرست آنها به صورت فایل PDF یا Excel و همچنین دانلود آسان فایلهای صوتی ضبط شده از مزایای برخی از سرورهای VoIP مانند سرورهای تلفنی تحت شبکه D-Link است.
استفاده از نرم افزار ماخذ آزاد استریسک ( Asterisk ) امکان بهره گیری از بسیاری امکانات نظیر قابلیت ضبط تماس را به راحتی و بدون پرداخت هزینه فراهم می آورد.